Till huvudnavigation Till sidonavigation Till krisinformation Till innehållet Till mina sidor

Flytta in till ditt nya hem

Grattis till din nya hem! När du ska flytta​ är det ofta mycket att tänka på. Här kommer därför några tips på det viktigaste att ha koll på.

Hämta dina nycklar

Nycklarna till ditt nya hem hämtar du i Sollentunahems Kontaktcenter på Turebergs Torg 1, våning 3. Du får tillträde till din nya hem från och med klockan 14.00 på inflyttningsdagen, du kan hämta dina nycklar mellan 14.00-16.00 på inflyttningsdagen. Inträffar den en lördag, söndag eller annan helgdag är det nästkommande vardag som gäller.

Är inflyttningsdagen en fredag så titta gärna på våra öppettider på Kontakt.

Nycklar ska alltid kvitteras ut via receptionen på Kontaktcenter. Tänk på att detta gäller även vid lägenhetsbyte mellan två hyresgäster.

Skaffa parkeringstillstånd för inflyttningsdagen 

Att parkera vid porten eller inne på gården är i regel inte tillåtet men i samband med in- och utflytt kan du få ett tillfälligt parkeringstillstånd. Vi behöver då registreringsnummer för den bil som tillståndet ska gälla. Parkeringstillståndet får du i vårt Kontaktcenter.

Om du önskar hyra en permanent parkeringsplats eller garage kan du göra det här.​

Kontrollera städningen

När du flyttar in ska lägenheten vara ordentligt städad av tidigare hyresgäst. Lägenhetens förråd vara tömt och städat, liksom balkong/uteplats.Fönstren ska vara putsade, spisen och väggarna bakom spisen ska vara rengjorda etc.

Möts du av en ostädad lägenhet ska du omgående kontakta vårt Kontaktcenter på 08-626 08 00.Tänk på att kontakta oss samma dag som du hämtar ut nycklarna och innan du har flyttat in alla dina saker.

Vid lägenhetsbyte accepterar du lägenhetens skick gällande städning.

Kontrollera lägenhetens skick

Din lägenhet ska även vara besiktigad innan du flyttar in för att säkerställa att lägenheten och städningen är godkänd.

Du får en kopia på lägenhetsbesiktningen som gjorts, där eventuella skador och onormalt slitage finns noterade. Om du har synpunkter på besiktningen ska du höra av dig till oss inom åtta arbetsdagar med den blankett som har fått som bilaga. Blanketten ska sedan mejlas till besiktning@sollentunahem.se Märk mejl med objektnummer.

Exempel på synpunkter kan vara hål i väggar, repor på parkettgolv eller andra skador som inte är av akut karaktär. Akuta skador hanteras som vanligt via felanmälan. Eventuella skador och onormalt slitage åtgärdas av Sollentunahem. Vid bedömt behov av målning, tapetsering eller golvbyte kan det dröja 3-6 månader att få åtgärdat. 

Du som flyttar in i en nybyggd lägenhet  

Du som flyttar in en helt nybyggd lägenhet där ingen hyresgäst har bott före dig, hämtar dina nycklar hos en av våra medarbetare som finns i eller i närheten av det nya huset på inflyttningsdagen. Medarbetaren passar också gärna på att visa dig runt denna dag, så att du får bekanta dig med fastigheten och till exempel hittar till tvättstuga och miljöstuga. I samband med att du flyttar in får du det informationsmaterial som du läser just nu, och information om utrustningen i din lägenhet, som kylskåp, frys och spis. Efter några veckor får du även en enkät där vi ber dig svara på några enkla frågor om hur du upplever din lägenhet och hur inflyttningen gick.  

Självklart ska allt vara helt och rent när du flyttar in. Om du upptäcker fel eller upplever att lägenheten är ostädad, ber vi dig att inte åtgärda själv utan dokumentera gärna det som du har reagerat på med foto, så blir det lätt för oss att förstå varandra när kvartervärden besöker dig första veckan efter inflyttning och går igenom eventuella fel med mera. 

Vi har som rutin att göra en besiktning av den nya lägenheten efter cirka två år, för att säkerställa att allt är som det ska och att inga fel har uppstått.  

Kontrakt på lägenhet

Dina köpoäng nollställs när du har fått nytt kontrakt. Du står automatiskt i kö som kontraktsinnehavare i Sollentunahem. Efter fem års boende i din nuvarande bostad får du tillgodoräkna dig två års extra kötid om du står i intressekön. 

Skaffa en hemförsäkring

En hemförsäkring ger dig ekonomisk trygghet och är ett krav i ditt hyreskontrakt. Så när du har en egen bostad behöver du en bra hemförsäkring som ger dig ett skydd om du skulle råka ut för till exempel en brand, vattenskada, inbrott eller någon annan oförutsedd händelse.

Ansök om adressändring

När du flyttar in är det viktigt att göra en flyttanmälan på Skatteverkets webbplats​ för att post från myndigheter ska komma till din nya adress. Du måste själv göra en anmälan om ändrad adress till exempelvis försäkringsbolag, banker, föreningar och vänner.

Teckna elavtal och internetabonnemang

När du flyttar in så meddelar Sollentunahem till SEOM om ditt elavtal och när du flyttar in och samt hjälper till med att säga upp det när du flyttar.

För att få internet i ditt hem när du flyttar in så gör du en flyttanmälan hos SEOM, så fixar de avtalet och ser till att allt funkar när du flyttar in. I våra nyare bostadsområden kan annan teknik förekomma. För närmare information, kontakta SEOM (Sollentuna Energi & Miljö), telefon 08-623 88 00, eller gå in på deras hemsida http://www.seom.se/

Hitta ditt förråd

De flesta lägenheter har separata förråd som oftast är märkta med samma nummer som lägenheten. Genom att skaffa ett bra lås till ditt förråd och att inte förvara värdefulla saker i förrådet så förebygger du inbrott. Fråga gärna ditt försäkringsbolag vad de ersätter.

Du får inte förvara brandfarliga vätskor i vinds- eller källarförråd och det är heller inte tillåtet att ha någon form av elektriska anslutningar. Ett tips är att inte förvara dina saker direkt på golvet för att undvika fuktskador.