Till huvudnavigation Till sidonavigation Till krisinformation Till innehållet Till mina sidor

När något är fel i ditt hem

Här hittar du allt du behöver veta om något är fel i din lägenhet. Som till exempel skillnaden på akuta fel och normala fel.

Om det är något som behöver service eller att det är något som inte fungerar som det ska i lägenheten, tvättstugan eller i bostadsområdet gör du enklast din felanmälan via Mina sidor. I övrigt hur du av dig till oss via Kontaktcenter.

I korthet: När något är fel

  • Du kan anmäla nästan allt trasigt som tillhör din lägenhet, parkering eller huset där du bor. 
  • Akuta fel anmäls direkt, till exempel såsom vattenläckage, eller liknande, ska du ringa 08-626 08 00 för att få hjälp av jouren.
  • Normala fel, till exempel en trasig skåpslucka, ammäls via via Mina sidor (dygnet runt). 
  • Vissa fel anmäler du till andra leverantörer
    • Internet – anmäl direkt till din tjänsteleverantör.
    • Insekter och skadedjur – anmäl direkt till Nomor på telefon: 0771–122 300 och sen hör du av dig till oss. 
    • Tv-kanaler – kontakta din leverantör.
    • Hiss – se information i din hiss.
  • Anmäl INTE alla fel, till exempel byte av glödlampor och lysrör i din lägenhet. Det ska du fixa själv.

Som hyresgäst har man vissa rättigheter och skyldigheter i sitt boende. Vi kan hjälpa dig med mycket i ditt hem men vissa saker kostar att få reparerade. Innan du felanmäler föreslår vi att du tittar igenom listan nedan för att se vilka saker vi tar betalt för att åtgärda hemma hos dig. 

Prislistan_2024-03.pdf

Vad kan jag felanmäla? 

Du kan anmäl nästan allt trasigt som tillhör din lägenhet, tvättstuga, utemiljön, parkering eller huset där du bor. Vi delar in felen i tre olika kategorier: akutanormala och övriga

Innan du felanmäler

Som hyresgäst har man vissa rättigheter och skyldigheter. Vi kan hjälpa dig med mycket i ditt hem, men vissa saker kostar att få reparerade. Titta igenom listan nedan innan du felanmäler för att se vad vi tar betalt för att åtgärda.

Prislistan_2024-03.pdf

Akuta fel

Blir det ett akut fel som kan orsak skada på människa eller fastigheten och som måste lösas direkt (men utanför våra öppetttider), ska du ringa oss för att få hjälp av jouren. 

Exempel på akuta fel
  • Översvämning eller vatten som forsar ur ett rör.
  • Stopp i avlopp eller toalett. (Läs först Vad är inte ett fel nedan)
  • Kylskåp eller frys som inte fungerar.
  • Ingen ström i lägenheten. (Läs först Vad är inte ett fel nedan)
  • Om du är inlåst eller utelåst.  
  • Skadad dörr på grund av inbrott.
  • Tvättmaskiner som inte fungerar.
  • En spis där bara två av fyra plattor blir varma.
  • Garageportar som inte öppnas. 

Normala fel

Normala fel kan vänta till nästa vardag och är inte risk för skada på människa eller fastighet.

Exempel på normala fel
  • Trasiga skåpluckor.
  • Fönster som inte går att öppna.
  • Köksfläkt som inte fungerar.
  • Trasiga lampor, till exempel i trapphus och tvättstuga.
  • Vattensamling eller hål i vägen vid parkering.

Vad är inte ett fel?

Vissa saker ska du inte felanmäla, till exempel glödlampor och lysrör i din lägenhet eller stopp i avloppet som du inte rensat själv. Dessa fel ska du åtgärda själv med hjälp av våra instruktionsvideor.

Det här ska du inte felanmäla

  • Vatten i kylskåp.
  • Stopp i avloppet där du själv inte rensat.
  • Trasiga glödlampor och lysrör i din lägenhet.
  • Strömlös lägenhet – kolla propp eller säkring.
  • Störande grannar.