Felanmälan för ditt hem, tvättstugan etc.

Om det är något som behöver service eller att det är något som inte fungerar som det ska i lägenheten, tvättstugan eller i bostadsområdet gör du enklast din felanmälan via Mina sidor. I övrigt kontaktar du oss via Kontaktcenter.

Innan du felanmäler

Som hyresgäst har man vissa rättigheter och skyldigheter i sitt boende. Vi kan hjälpa dig med mycket i ditt hem men vissa saker kostar att få reparerade. Innan du felanmäler föreslår vi att du tittar igenom listan nedan för att se vilka saker vi tar betalt för att åtgärda hemma hos dig.

Prislistan_2024-03.pdf

Brand eller vattenskada

Brandvarnare och brandsäkerhet

Brandvarnare finns i alla Sollentunahems lägenheter. När det är dags att byta batteri, eller om du får problem med batteriet, felanmäler du det på Mina sidor. Brandvarnaren tillhör lägenheten och får inte monteras ned vid avflyttning.Här kan du läsa om brandsäkerhet

När du har fått en brand- eller vattenskada

När du fått en brand- eller vattenskada i din lägenhet (pdf)

Vad täcker din hemförsäkring?

Om du drabbats av en skada i din lägenhet kan du få ersättning från din hemförsäkring, både för skador på lös egendom och för merkostnader om du till exempel behöver annat boende under tiden lägenheten repareras.

Anmälan

Om du drabbas av en skada måste du anmäla det till din hyresvärd. Detta är du skyldig att göra enligt hyreslagen.

Försyn

Om vi behöver ytterligare information kommer du bli kontaktad av din kvar­tersvärd. Innan besiktningen och inför reparationen bör du plocka undan i den mån det går, för att göra det lättare att överblicka och åtgärda skadan.

Besiktning

Sollentunahem eller anlitad entreprenör besiktigar skadan.

Reparation

Entreprenörer med gällande ramavtal startar reparationen. Du bör förbereda dig på att vissa reparationer kan ta lång tid. Orsakerna kan vara många till att det kan uppstå en vatten- eller brandskada. Det kan vara en otät vattenledning, en trasig toalett eller ett läckande tätskikt i badrummet. En kvarglömd kastrull på en spisplatta, ett bortglömt ljus som brinner eller en mobilladdare kan orsaka en brandskada.

Nedan beskriver vi hur vi vanligtvis genomför repa­rationer av just sådana skador. Tänk på att vattenskador kan ta lång tid att åt­gärda på grund av den långa nödvändiga torktiden.

Tidsplan


1. Rivning 1-2 veckor
Allt skadat material måste bort, eller möjligen torkas. Ibland kan riv­ningen bli mer omfattande än vad man först räknas med. Till exempel kan vatten spridit sig under tiden rivningen pågår.

2. Eventuell torkning 2-12 veckor
En fukttekniker kontrollerar de skadade utrymmena, skriver en fukt­rapport och talar om hur lång tid torktiden kan bli. Torktiden kan vari­era beroende på hur länge läckaget har pågått samt vilket material som blivit fuktskadat. Vid behov placeras torkar och fläktar ut för att på­skynda torktiden. Elförbrukningen blir därför högre under torktiden och Sollentunahem sparar uppgifter om detta som sedan kan fås som ersättning via din hemförsäkring.

3. Återställning 1-6 veckor
Beroende på hur skadan ser ut kommer olika yrkesgrupper att hjälpa till. Det är snickare, rörmokare, plattsättare, elektriker och målare. Sollentunahem samordnar arbetet av reparationen, men det kan ändå bli viss väntetid, eftersom flera olika hantverkare är inblandade samt att det finns torktider på materialval.

4. Slutbesiktning
När skadan är åtgärdad görs en slutbesiktning och därefter upprättas ”men i boende”. Detta innebär att din kommande hyra regleras eller så sker en utbetalning. Detta tar minst två månader.

Om en granne orsakar skadan

Du ska anmäla en sådan skada precis lika som för övriga skador.

Skadeståndskrav

Om du har orsakat skadan på vårdslöst sätt kan du bli skadeståndsskyldig för den, både mot hyresvärden och mot grannarna i fastigheten. Genom ansvars­skyddet i hemförsäkringen kan du få hjälp att hantera sådana skadeståndskrav.

Akuta fel nätter och helger

Inträffar ett allvarligt fel som kräver omedelbar åtgärd som skada på människa eller fastighet utanför våra öppetttider, ska du ringa 08-626 08 00 för att få hjälp av jouren. 

Observera att felen måste vara akuta, såsom vattenläckage, hisstopp eller liknande. Om icke-akuta fel rapporteras och åtgärdas, måste hyresgästen betala en avgift. Är det till exempel stopp i handfatet är detta inte ett akut fel. Det gäller att själv ställa sig frågan: Vad kan vänta tills kvartersvärden är i tjänst igen?