Väsentliga risker
Bolagets övergripande risker är sammanställda i en risklista som hanteras systematiskt. Övergripande översyner av riskerna genomförs regelbundet i Sollentunahems ledningsgrupp. En djupare riskanalys genomförs två gånger per år, där riskvärderingen utifrån sannolikhet och konsekvens visar på vilka bolagets mest väsentliga risker är. Av risklistan framgår vilka åtgärder som vidtas för att minska eller eliminera risken, vem som är ansvarig för åtgärden, när den ska vara genomförd samt uppföljning.
Internkontroll
Internkontrollen syftar till att kontrollera efterlevnad av styrande dokument, lagar och krav, identifiera kvalitetsbrister samt ge underlag för ständiga förbättringar för att utveckla verksamheten. De risker som har värderats med högst riskpoäng i den bolagsövergripande risklistan förs in i internkontrollplanen. Cheferna ansvarar för att identifiera operativa risker, det vill säga händelser i den löpande verksamhetens genomförande som påverkar företagets möjlighet att nå uppsatta mål.
Risk
Fastighetsvärdena minskar på grund av:
- ränteläget
- socialt utsatta områden
- fastigheternas energiklass Detta kan leda till svårigheter att genomföra ROT-projekt och andra fastighetsprojekt
Åtgärd
- Simulera högre räntekostnader i 10-årsprognosen för att kunna prioritera långsiktigt samt analysera behovet av ökat kassaflöde.
- Aktivt genomföra våra trygghetsåtgärder.
- Aktivt jobba med våra underhållsplaner, där vi prioriterar insatser för att förbättra fastigheternas energiklass.
Risk
Förseningar i planerade ROT-projekt leder till att underhållsskulden ökar, och riskerar att sänka fastighetsvärdet och de boendes trygghet och trivsel.
Åtgärd
- Utgå från underhållsplaner och planera kommande ROT-projekt.
Risk
Planerade ROT-projekt och nyproduktionsprojekt kan inte genomföras om vi inte kan inte tillgodose bolagets behov av extern finansiering enligt 10-årsprognosen, på grund av att bolaget riskerar att slå i lånetaket på 1.5 mdkr (kommunkoncernkrav).
Åtgärd
- Planera och prioritera i 10-årsprognosen.
- Arbeta för ökat kassaflöde.
- Aktiv dialog med ägaren gällande lånetaket.
Risk
Vi når inte önskad nivå vid hyresförhandling vilket påverkar kassaflödet negativt, och risk finns för att nödvändigt fastighetsunderhåll uteblir.
Åtgärd
- Konkretisera förvaltningskvalitet i trepartsöverenskommelsen.
Risk
Försämrad ekonomi på grund av negativa makroekonomiska förutsättningar/effekter som ökad inflation, ökade räntenivåer, högre mediapriser.
Åtgärd
- Beakta de långsiktiga effekterna i samband med planering av verksamhet t ex via 10-årsprognosen.
Risk
Intrång i bolagets IT-system påverkar driften av fastigheter negativt och dialog med kunder försvåras.
Åtgärd
- Tvåfaktorsautentisering i våra system.
- Applikationer ligger i molnet.
- Back-up av kritiska databaser.
Risk
Brand i fastighet
Åtgärd
- SBA-ronderingar (systematiskt brandskyddsarbete).
- Gratis brandvarnare till alla våra hyresgäster.
- Påminna våra hyresgäster om att de behöver ha hemförsäkring.
- Utvärdera brand- och utrymningslarm i “röda fastigheter” (röda fastigheter klassas som mer otrygga fastigheter).
Risk
- Effekter av förändrat klimat som t ex skyfall, översvämningar, värmeböljor, ras och skred innebär risk för:
- Skador på fastigheter som minskar värdet.
- Ökade kostnader för reparation och drift.
- Dyrt/svårt att försäkra fastigheter.
Åtgärd
- Kartlägga klimatrelaterade risker, identifiera kritiska områden/fastigheter.
- Planera för och klimatsäkra fastigheterna i samband med underhåll, ROT-projekt och nyproduktion
Risk
Vi lever inte upp till alla myndighetskrav.
Åtgärd
- Fortsätta utveckla vårt system och arbetssätt för att följa upp myndighetskrav.
Risk
Lagar och krav följs inte och arbetet bedrivs inte resurseffektivt och hållbart, på grund av att beslutade arbetssätt inte följs fullt ut.
Åtgärd
Arbeta vidare med implementering, information, utbildning och uppföljning/stickprov av beslutade arbetssätt.
Risk
Otillåten direktupphandling vilket innebär risk för att hållbarhetskrav inte ställs på leverantör.
Åtgärd
- Följa upp otillåtna köp.
- Metodiskt använda hållbarhetskriterier vid inköp och upphandling.
- Genomföra utbildningar.
Risk
Hållbarhetsaspekterna beaktas inte i tillräcklig omfattning i våra arbetssätt.
Åtgärd
- Inarbeta hållbarhetsaspekter i befintligt ledningssystem.
Risk
Låg spetskompetens inom specifika områden, bland annat hållbarhet.
Åtgärd
• Kompetensförsörjningsinventering under 2024.
• Vidareutbildning av medarbetare internt och externt.
• Säkerställa hållbarhetskompetens vid rekrytering
Risk
Risk för arbetslivskriminalitet och osund konkurrens på grund av bristande kravställning vid upphandlingar, kontroller och uppföljning av byggprojekt
Åtgärd
- Medlem i Rättvist byggande.
- Säkerställa en systematisk hantering från upphandling och avtalsskrivning till arbetsplatskontroller.